Amies, famille et l'école, l' école, l'école... - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu Amies, famille et l'école, l' école, l'école... - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu

Amies, famille et l'école, l' école, l'école...

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

05 December 2013 | Frankrijk, Parijs

Bonjour à tous!

Ik zit hier aan een heerlijk Hollands erwtensoepje (flink ingeslagen toen ik in Nederland was): tijd voor een nieuwe blog uit Parijs (pas op: deze blog heeft een recordlengte, maar zo kunnen jullie weer even vooruit ;)). Allereerst wil ik even iets rechtzetten, waarop ik werd gewezen door vriendin Mandy. Ik ben namelijk iets essentieels vergeten in mijn vorige blog. Op de avond van mijn verjaardag kreeg ik een berichtje dat iemand van muziek heel graag met mij wilde skypen. Ik begreep er weinig van en na wat aandringen, stemde ik in. Ik had er natuurlijk niet bij nagedacht dat maandag de muziekavond is en toen het scherm aanging, stonden daar allemaal lieve muziekmensen die voor mij gingen zingen: een hele leuke verassing! Snel heb ik een glas wijn ingeschonken en hebben we samen geproost op weer een nieuw levensjaar. Zo was ik toch nog een beetje bij de 'derde helft' (een beroemd gegeven in Grootegast) en was het een goede afsluiting van de dag (hopelijk heb ik het zo een beetje goed gemaakt Mandy ;)).

Donderdag, precies twee weken geleden, kwamen mijn lieve Groningse muziekvriendinnetjes (het fameuze Disneyclubje) naar Parijs. 's Avonds kwamen ze bij mij eten en wijntjes drinken, met natuurlijk zelfgemaakte chocoladetaart als toetje. Het was weer gezellig als altijd. 's Avonds gingen we (nee hè, alweeheer?) naar de Eiffeltoren. Hanneke was nog nooit in Parijs geweest, dus dan kan je la Tour natuurlijk niet missen. Helaas bewees ik weer eens mijn slechte richtingsgevoel, want we zaten een paar minuten in de metro toen één van de dames zei: hey Annemiek, gaan we niet de verkeerde kant op? (dit moment is ook vastgelegd: zie foto's) En inderdaad! Snel uitgestapt en de andere kant er weer in, maar daardoor misten we wel het lichtjesspektakel. Go Annemiek! Gelukkig is de toren ook nog wel leuk zonder. Na een paar mooie fotootjes gingen zij terug naar hun appartement en ik naar het mijne.

Vrijdag hebben we eerst wat bij het Louvre rondgelopen, er bleek een enorm winkelcentrum onder te zitten. Daar was een geniale winkel met allerlei grappige spulletjes, vooral de massagestoelen vielen erg bij ons in de smaak. De rest van de dag hebben we vooral heel hard gewinkeld, wat ik nog niet echt had gedaan, dus dat was heel leuk (mijn portemonnee is wel nog steeds aan het huilen, maar jammer dan). Na uitgebreid Frans te hebben geluncht, inclusief heerlijke moelleux, gingen we richting Champs Elysees. Daar moest het Disneyclubje natuurlijk ook naar de Disneywinkel. We scoorden daar wat geniale mickeymouse kerstkoekjesmix (inclusief vormpje!) en neusden wat rond. Na al dat shoppen en door de kou banjeren, hadden we wel een lekkere warme choco of thee verdiend. Na mijn school te hebben laten zien, gingen we sushi eten. De dames waren niet heel bekend met het fenomeen sushi (en waren ook niet allemaal enorm onder de indruk), maar het was wel heel gezellig! En vervolgens bleek dat ik toch echt wel wat Nederlandse kenmerken ben verloren. Ze hebben namelijk, tot groot afraden van mij, de eetstokjes gestolen! Wat een dievegges!

Zaterdagavond hadden de meiden en ik afgesproken bij hun appartement. Daar hebben we pizza gegeten en wijntjes gedronken en vervolgens een heuse fotoshoot gehouden in onze mooie jurkjes (die we hadden aangedaan: gewoon, omdat het kan!). Zondagochtend gingen ze weer richting Nederland. Al deze dagen was het ook de bedoeling dat ik keihard studeerde, wat weer eens niet bepaald van de grond kwam. Maandag had ik namelijk een toets. De toetsing hier is alleen heel anders dan in Nederland. Je krijgt namelijk of een onderwerp om een essay over te schrijven, of een document om commentaar op te leveren (bijvoorbeeld een toespraak van een president) en dit moet dan volgens allerlei structuurregeltjes. Het vervelende hiervan is dat je álles moet leren (voor mijn toets van gister was dat de wereldgeschiedenis van 1815 tot 1939: onmenselijk!) en je krijgt dan maar een heel klein onderdeeltje op de toets. Je moet dus net geluk hebben dat je over dat onderdeeltje wat weet. Die maandag ging de toets over iets waar ik praktisch niks over wist, ook al had ik wel goed geleerd. Ik heb wel een hele berg opgeschreven, dus hopelijk is het een voldoende.

Dinsdag ging ik na de les naar dat enge vrouwtje dat les geeft over het Midden Oosten om te vragen wat we moesten leren voor de toets. Ze maakte mijn hele dag weer goed, want ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, omdat alle opdrachten die ik tot dan toe had ingeleverd goed waren, ik een goede student ben en mijn Frans ook goed is. Zeker uit haar mond maakte dit mij natuurlijk wel heel trots! Woensdag werd mijn stemming nog wat beter, want ik kreeg mijn toets over een boek van een week daarvoor terug en ik had een 17 op 20! Heel erg blij mee natuurlijk. Ze zei dat ze verbaasd was over het hoge niveau van de uitwisselingsstudenten, dus die konden we in onze zak steken!

Donderdagavond ging ik uit eten met Ruurd en Monique (oom en tante) die een paar dagen in Parijs waren. Eindelijk kreeg ik de kans om te eten bij het restaurantje tegenover mijn gebouw, wat er altijd zo gezellig uit zag als ik er langs liep. En het voldeed zeker aan mijn verwachtingen. We hebben lekker gegeten, gezellig gekletst en ik kreeg allemaal heel nuttige wijze lessen: gezellige avond! Donderdag, vrijdag en zaterdag ging het studeren weer niet lekker. Ik kan me gewoon slecht concentreren, zeker als ik hier hele dagen alleen zit (mijn huisgenootje is vaak weg, nu was ze naar Duitsland) en het zo'n slecht weer is, word ik een beetje moedeloos. Ik zit dan maar de hele dag een beetje te niksen, terwijl ik weet dat ik eigenlijk moet studeren: heel irritant. Zondag en maandag moest ik wel, want ik had namelijk zowel dinsdag als gister een toets waar heel veel voor moest gebeuren. Gelukkig had ik voor beide toetsen een onderwerp waar ik wel wat over wist en heb ik heel veel opgeschreven, wat hopelijk gewaardeerd wordt. Wel heel weinig geslapen, dus vannacht even een flink lang nachtje gemaakt ;) Volgende weken heb ik nog allerlei toetsen en essays, dus het is nu gewoon nog even doorbuffelen tot de vakantie en dan ben ik er vanaf als ik alles heb gehaald.

Parijs is inmiddels helemaal in kerstsferen gehuld: overal kerstlichtjes, kerstbomen en gezelligheid. De temperatuur werkt ook lekker mee voor het kerstgevoel. Beetje jammer als je dan non-stop moet studeren, maar ik kan inmiddels wel aftellen: over twee weken ben ik al thuis :) en daarna heerlijk een weekje op wintersport met de familie, heel veel zin in! Ik zou ook bijna vergeten dat het vandaag Sinterklaas is, dat kent natuurlijk niemand hier. Gelukkig herinneren mijn drie chocoladeletters, vijf zakken pepernoten en mega chocolade euro me daar wel weer aan (helaas is er door onverklaarbare omstandigheden nog maar een halve chocoladeletter hiervan over). Dank u Sinterklaasje!

Fijne Sinterklaas en geniet van deze mooie dagen!

Bisous!

Annemiek

  • 05 December 2013 - 16:31

    Rosanne Engel:

    LEUK!

  • 05 December 2013 - 17:05

    Mandy:

    Die foto's zijn en blijven echt geniaal, helemaal met jouw onderschriften erbij! XD

  • 05 December 2013 - 18:13

    Simone:

    Niet zo opscheppen he! En neem wat sushi voor mij mee!!

  • 06 December 2013 - 16:42

    Monique:

    Het etentje was inderdaad super lekker en heel gezellig!! Leuk dat de Sint nog aan je gedacht heeft. Succes met blokken en tot over 2 weken;)!

  • 11 December 2013 - 14:49

    Erwin Bouwman:

    Oe lekker, mickeykerstkoekjes! :)

  • 18 December 2013 - 14:20

    Ellen:

    Had het verslag al wel gelezen,maar nog niet gereageerd. Inmiddels al twee weken geleden en waarschijnlijk kom je deze week al thuis. Geniet van het weekje wintersport. liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Annemiek

La Vie Parisienne: Het leven in Parijs. Geniet mee van mijn (hopelijk) avonturen in het sprookjesachtige Parijs. Hier ga ik viijf maanden studeren aan de Université Paris-Sorbonne. On y va!

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 16130

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: