Anniversaire - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu Anniversaire - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu

Anniversaire

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 November 2013 | Frankrijk, Parijs

Bonjour,

Tijd voor weer een verhaaltje uit Parijs. Ik heb een paar stressvolle dagen achter de rug, maar gelukkig daarna ook weer wat gezellige dagen, zodat ik weer een beetje op adem kon komen. Om er vanaf vandaag natuurlijk weer met frisse moed (lees: tegenzin) tegenaan te gaan. Ik wil allereerst graag iedereen bedanken voor alle mooie kaartjes, berichtjes en cadeautjes voor mijn verjaardag! Ik vond een hele berg kaarten in mijn postvakje, heel lief! (bij foto’s kan je de geniale kaart die ik van het gezin kreeg bewonderen)

Het weekend voor mijn verjaardag vroeg Céleste me mee naar Roubaix (dichtbij Lille). Francoise (moeder van Céleste en vriendin van mamma red.) had ook al een aantal keer gevraagd wanneer ik nou eens een keer een weekend bij hun bezoek kwam, dus vertrok ik zaterdagochtend met de TGV naar het noorden. Het was een heerlijk relaxt weekendje: we hebben gewandeld in een park, een paar winkeltjes bekeken en een filmpje gekeken met de vriendinnen van Céleste. Zondag had de familie mijn stoel versierd en een kaarsje met 22 voor me klaargezet (Céleste had zich vergist in mijn leeftijd ;) ). Ook hadden ze een heel lief kaartje en cadeautje voor mij. Ik kreeg er echt zo’n gezellig familiegevoel, wat heel fijn was zo vlak voor mijn verjaardag. Ontzettend lieve mensen allemaal, heel bijzonder. Na een echte Franse uitgebreide lunch ging ik weer terug naar Parijs.

Zondagavond kwam Henk naar Parijs, hij kwam speciaal een dagje voor mijn verjaardag (ik weet het: het is een schatje! :) ). Maandag mocht ik dan echt de 23 kaarsjes van mijn denkbeeldige taart uitblazen. Ondanks dat het een heel andere verjaardag was dan normaal: zonder familie, zonder vriendinnen en zonder een heleboel uren koken en bakken, heb ik gelukkig een hele fijne dag gehad met Henk. ’s Ochtends gingen we richting de Arc de Triomphe, waar de president een toespraak gaf en er een parade was van alle onderdelen van het Franse leger. Helaas ging dit heel anders dan in Nederland als de koningin (koning nu jaja) ergens komt: alles 500 meter rondom de Arc was afgezet en ik heb nog nooit zoveel politie, marechaussee en beveiliging gezien. Toch was het wel speciaal om mee te maken. Ik vond het wel indrukwekkend om de president te zien, de Fransen dachten daar alleen anders over: we bleken tussen demonstranten van Front National te staan (de Franse PVV) die allemaal gingen schreeuwen dat hij moest aftreden toen Hollande langsreed. Al met al weer een heel avontuur.

Bijna alle Fransen zijn vrij op 11 november, dus er hing een gezellige sfeer in Parijs. Het was ook nog eens heel mooi weer met een lekker zonnetje erbij (wel heel koud overigens). We liepen via de Champs Elysees naar de Disneywinkel, want waar kan je beter je verjaardag besteden dan daar? Ik vond het helemaal leuk, allemaal disneyspulletjes en allemaal in kerstsfeer (inmiddels denkt Henk dat ik compleet gestoord ben volgens mij haha). Ik heb er een mooi paar Mickey Mouse-kerstsloffen gescoord (Henk gaf later toe dat hij hakken toch heel wat mooier vindt staan dan die sloffen, maar ik vind ze lekker wel mooi!). Daarna hebben we Hotel des Invalides bezocht, waar het graf van Napoleon in te bewonderen is. Vooral het gebouw zelf met de koepel is heel mooi van binnen- en buitenkant. Thuis gaf hij mij een paar supermooie cadeautjes, waaronder kaartjes voor het Zwanenmeer in Den Haag met een hotelletje in Scheveningen, helemaal leuk, heel veel zin in! ’s Avonds deden we een poging tot pannenkoeken bakken, wat nogal mislukte, en toen moest Henk helaas alweer terug.

Woensdagavond was er een gala georganiseerd voor alle Erasmusstudenten. Ik ging er naartoe met mijn huisgenootje en een Roemeense uitwisselingsstudente die ik heb ontmoet bij één van mijn lessen. De avond begon met een ‘petit spectacle’, wat een chansonzangeres en een accordeonspeler inhield, een beetje afgezaagd, maar ik vond het toch heel leuk om te zien. Vooral toen ze op het laatst een nogal slungelige jongen uit het publiek haalde en met hem ging dansen, wat er behoorlijk hilarisch uitzag. Daarna was er een buffet met allemaal lekkere dingetjes en drankjes. De avond eindigde met een DJ en we hebben allemaal lekker gedanst. Erg leuke avond!

De rest van de week heb ik flink gestudeerd (tenminste: poging tot), want ik had deze week mijn eerste twee echte toetsen. Ik ben alle dagen heel vroeg opgestaan en tot heel laat doorgegaan (in het weekend 8 uur opstaan: so not me!). Ik heb ook eindelijk besloten welke vakken ik laat vallen, omdat het niet meer te doen was met alle toetsen en opdrachten. Hierdoor ben ik nu, behalve op vrijdag, ook op donderdag vrij. Helaas heb ik voor de komende weken al mijn tijd nodig om te studeren: ik heb elke week minstens 2 toetsen of opdrachten om in te leveren: stresssss. Ik kreeg al een berichtje van mijn paps dat stress hersencellen doet afsterven. Ik zei al dat ik met kerst dan geen hersens meer over heb! (in dat smsje vroeg hij trouwens ook of ik nog last had gehad van ‘de schutter’. Voor wie dit zich ook afvraagt: ik wist helemaal nergens van, dus nee, gelukkig niet!).

Maandag moest ik heel hard studeren voor mij eerste toets op dinsdag. Helaas kwam ik er ’s ochtends achter dat mijn internet het niet meer deed: heb ik weer! Dat verhoogde mijn stressniveau natuurlijk nog iets verder. Ik zag het al helemaal voor me: een hele week geen internet, terwijl ik zoveel moest studeren! ’s Middags na school belde ik met frisse tegenzin naar het internetbedrijf en tot mijn grote verbazing begreep ze (a) wat ik bedoelde en (b) was het binnen 20 minuten opgelost en deed mijn internet het weer. Weer een overwinning erbij pour moi!

Dinsdag was de eerste toets daar. Natuurlijk bij het welbekende Midden Oosten mevrouwtje. We moesten alles leren wat we tot dat moment gehad hadden en zouden een kleine vraag krijgen en 20 minuten de tijd. Dit is natuurlijk heel flauw, want je moest álles leren, terwijl ze er maar een heel klein deeltje van zou vragen. Gelukkig vroeg ze iets waar ik wel wat van wist, hopelijk is dat dus een beetje goed gegaan. Woensdag had ik toets nummer 2 over een boek over een diplomaat. Gelukkig viel dit onderwerp wel goed binnen mijn straatje, maar ik onderschatte een beetje hoe lang het duurt een Frans boek te lezen, dus ik had hem natuurlijk niet uit. De vragen vielen mee, dus hopelijk heb ik die ook gehaald. Na heel weinig slaap die afgelopen dagen, kroop ik die avond om 8 uur in mijn bedje. Donderdag heb ik geluncht met Céleste en ’s avonds kwamen mijn vier vriendinnen van muziek (jaja de Disneydames!) naar Parijs. Hierover de volgende keer meer!

Trouwens, voor iedereen die nog langs wil komen: in januari ben ik nog een maand in Parijs, omdat ik mijn kamer nog heb. Ik heb alleen helemaal geen lessen of toetsen meer. Dan heb ik dus alle tijd van de wereld om leuke dingen te doen! Wie meldt zich aan?

Nu ga ik snel aan het leren voor mijn volgende toets voor maandag!

Bisous,

Annemiek



  • 23 November 2013 - 12:21

    Ellen:

    Die sloffen zitten natuurlijk superlekker en ja hakken zijn vrouwelijker, maar who cares.
    Succes met studeren, groetjes Ellen

  • 23 November 2013 - 17:18

    Betty:

    Hoi Annemiek, bedankt voor weer een update van je tijd in Parijs en ik vind de sloffen superleuk! Liefs, Betty

  • 25 November 2013 - 13:11

    Mandy:

    Volgens mij mis ik nog een belangrijke gebeurtenis op je verjaardag..... :(

  • 25 November 2013 - 21:25

    Opa En Oma:

    Lieve Annemiek,
    Bedankt voor het verhaal van 23 november.
    Fijn dat het wat beter gaat.
    Schrijf je het verhaal op een dag of doe je elke dag een stukje ?
    Vanmiddag zijn we bij de oogarts geweest voor controle.
    Het LMD speelt een beetje op, oma krijgt weer een behandeling met drie prikjes in het oog.
    We hopen dat het weer helpt.
    Hou je goed, sterkte en tot de volgende keer.
    Lieve groeten van ons uit Bunnik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Annemiek

La Vie Parisienne: Het leven in Parijs. Geniet mee van mijn (hopelijk) avonturen in het sprookjesachtige Parijs. Hier ga ik viijf maanden studeren aan de Université Paris-Sorbonne. On y va!

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 16120

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: