Les premiers jours - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu Les premiers jours - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Annemiek Vliet - WaarBenJij.nu

Les premiers jours

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 September 2013 | Frankrijk, Parijs

Bonsoir!

Ik heb eindelijk tijd en de mogelijkheid om mijn eerste echte Parijse stukje te schrijven.

Zoals jullie weten ben ik zaterdag met de Thalys vertrokken naar Paris. Ik had een heel uitzwaaicommittee: Mijn pap, zusje, nichtjes, tante, een vriendin en Henk, zo schattig! Even slikken, maar toen was ik toch echt onderweg!
Op Gare du Nord stond Camille, de dochter van Francoise (een jeugdvriendin van mamma) mij op te wachten op het perron. Haar vriendje bracht ons met de auto naar mijn appartement, wat een luxe! Wel meteen kennis gemaakt met het (levensgevaarlijke) Parijse verkeer en de (levensgevaarlijke) Parijzenaars die aan dit verkeer deelnemen. Ik was dan ook best opgelucht dat ik in complete toestand bij mijn gebouw aankwam! Camille snapte compleet niks van mij, omdat ik zo ontzettend veel spullen mee had volgens haar. Ik begon me langzaam een beetje te schamen en voelde me een heus verwend prinsesje. 'Ik ben nou eenmaal graag op alles voorbereid', was mijn excuus. Ze vroeg zich af wat ik zou doen als ik net als zij in Mexico ging studeren en maar één koffer mee mocht (goed punt!).
Die avond kwam ik erachter dat mijn internet het niet deed, wat een beetje een domper was, omdat ik niemand kon laten weten hoe de reis was gegaan en ik alleen thuis was.

Zondag nodigde Camille mij uit in haar appartement, ze woont bij haar vriendje en zijn moeder in een heel mooi luxe Parijs appartement (een beetje zoals in films). Het ligt op een toplocatie, met vlakbij mooi uitzicht over de Eiffeltoren.
We gingen naar het Bois de Boulogne, waar we na weer wat 'interessante' parkeerperikelen (onder andere zo'n fijne 'dit is mijn plekje al'-ruzie) met een roeibootje over een meertje gingen varen. Het was een heel romantisch en schattig plekje, in het meer lagen eilandjes waar mensen wandelden, echt heel leuk om te zien.
Hierna gingen Camille en ik met een vriendin van haar naar een kleine expositie over 'little black dresses' en gingen we wat drinken. Ze babbelden zeer snel Frans met z'n tweetjes en ik verstond er vrij weinig van helaas. Vervolgens gingen we eten met Camilles 'schoonmoeder', een superlieve vrouw, en Camille had een héel lekkere chocoladetaart gebakken waar ze me later ook nog een stuk van mee gaf. Ze bleken altijd pas om 10 uur 's avonds te dineren en vonden het ontzettend vreemd dat wij altijd om 6 uur aten. Ze vroegen zich af wat je dan in hemelsnaam doet in al die uren tot je gaat slapen (wat dacht je van sporten, koffie drinken, tv kijken, spelletjes doen?).
Ik vind het zo lief en bijzonder dat Camille en haar omgeving mij zo gastvrij opvangen! Ik ken natuurlijk niemand hier, dus dit is gewoon heel fijn.

Vandaag heb ik een heleboel dingen geregeld qua administratie voor de school en mijn kamer. Nog niet alles is gelukt helaas, het is allemaal heel onduidelijk waar je moet zijn voor dingen en overal moet je een heleboel documenten inleveren.
Vanmiddag had ik mijn eerste les: geschiedenis van het internationale systeem. Hoewel dit mij bekend voor zou moeten komen, had ik toch erg moeite met het Frans. Ik snapte wel waar de beste man het over had, maar hij praatte toch wel erg snel en mijn hand die Franse aantekeningen zou moeten maken, werkte niet helemaal mee. Gelukkig ontmoette ik een Frans meisje dat zelf aanbood haar aantekeningen naar mij te sturen, dus dat was heel lief!
De Sorbonne Universiteit is trouwens een enorm doolhof, wat erg handig is voor een 'megaverdwaler' zoals ik. Gelukkig kom je overal verdwaalde mensen tegen, dus ik heb in ieder geval bondgenoten :)

Ik heb net braaf om half 10 gegeten (Oui oui ik word al een echte Francaise!) en ga zo maar eens mijn bedje opzoeken, omdat ik morgen weer vroeg moet aantreden in een gebouw in een totaal ander deel van Parijs.

Oeps! Ik zie dat ik al een zeer lang verhaal heb geschreven, sorry ik ben nogal lang van stof! (en ik had nog zo beloofd het kort te houden). Ik brei er nu dus maar een eind aan! Ik mis jullie allemaal enorm en kan niet wachten op al mijn aangekondigde bezoek. Ik denk ook zeker dat ik binnenkort een keertje naar Nederland ga. Oh en voor ik het vergeet, Disneydames, ik heb jullie eerste pakketje geopend (ze hebben mij pakketjes meegegeven met data erop wanneer ik ze mag openmaken) en er zat in: een USB in de vorm van een delftsblauwe klomp, haha! (zie de foto's)

Bonne nuit tout le monde et a la prochaine!

  • 23 September 2013 - 22:37

    Betty:

    Wat een indrukken in de eerste dagen. Fijn en gezellig dat je zo goed ontvangen bent in Parijs. Succes morgen met het zoeken van je juiste locatie. Liefs, Betty

  • 23 September 2013 - 22:43

    Dina:

    Lieve Miep,

    voor het slapen gaan nog even jou verhaal gelezen, ik heb er van genoten ga zo door.
    knap van je dat je het uitgehouden heb tot 21.30 met het eten of was je vergeten op te schrijven wat je voordien allemaal had gegeten haha.

    dikke knuffel, liefs Dina

  • 23 September 2013 - 22:47

    Franciska:

    Chere Annemiek,

    J'espere que tu a un bonnes temps a Paris!(let vooral niet op grammatica) Geniet ervan en als je nog hulp nodig hebt kom ik je wel redden! Geheel vrijwillig.

  • 24 September 2013 - 00:03

    Joost:

    Une très belle première histoire de votre blog. Il doit être effectivement écrit en français! Bonne chance avec votre semaine de conférences à venir et fixer votre wifi!

    Votre grand frère,

    Joost

    ps. het schrijven van dit berichtje kostte mij ongeveer 45 minuten.

  • 24 September 2013 - 00:18

    Marine:

    Maak er een mooie en onvergetelijke tijd van in Parijs, Annemiek!
    Ik hoop dat de stad je net zo grijpt als dat het met mij heeft gedaan, inoubliable!!
    T'amuse!
    Bisous

  • 24 September 2013 - 12:00

    Gerrie:

    Dropje! ik hoop toch wel dat je ook hebt gekeken of er wat op de USB staat?! :) haha
    we missen jou ook!!

    X Gerrie

  • 24 September 2013 - 12:03

    Christien:

    Jeeeuuuwwww sounds good! Je hebt de usb toch wel in je laptop gedaan? Het kan je hopelijk goed helpen bij je verdwaalacties in Paris!

  • 24 September 2013 - 13:05

    Simone:

    Klinkt allemaal nice! Next time schrijf ik wel iets in het frans, maar heb nu ff geen zin om na te denken ;p
    Nog veel succes en plezier daar en we skypen snel weer!
    Hou trouwens voor mij een plekje vrij voor in de herfstvakantie om langs te komen :)

    x Simone

  • 24 September 2013 - 16:57

    Frank:

    Hallo Annemiek,

    Dat klinkt toch prima daar. Nog even wennen en je gaat het missen! Succes met alles regelen en de collegetaal van Molière.

    Au revoir, Frank

  • 24 September 2013 - 18:01

    Annemiek Van Vliet :

    Dank jullie voor de lieve reacties! :) :) Haha, Dien grapjas, alleen een beetje stokbrood. Joost, ga zo door, als ik terug kom kunnen we een intelligente discussie voeren en francais ;) Oeps! Ik had nog niet op de USB gekeken, domme ik, wat cool jongens, dankjewel! :) Wanneer is jouw herfstvakantie Simoon? Ik hoop het Frank! Liefs!

  • 24 September 2013 - 18:29

    Mandy:

    Cherie!

    Een blog van deze lengte kan ik aan hoor :P Leuk om je verhalen te lezen en mooi dat je zo goed bent ontvangen!! Oke Skype is leuker :P

    X

  • 24 September 2013 - 21:49

    Remmelt:

    Hoi Annemiek,

    Sorry dat ik je vorige week maandag niet even de hand heb geschud. Maar alsnog een fijne tijd toegewenst
    in Paris. We denken allemaal aan je.
    Zie trouwens Anne nu wel beter tijdens de repetitie! :)

    Groetjes,
    Remmelt

  • 24 September 2013 - 21:51

    Annemiek Van Vliet :

    Maakt niet uit hoor Remmelt! Dankjewel! Haha! Maar mijn achterhoofd is toch veel mooier dan Anne? ;)

  • 25 September 2013 - 17:46

    Floor Esser Min:

    Leuk verslag van je eerste dagen groeten

  • 25 September 2013 - 17:46

    Floor Esser Min:

    Leuk verslag van je eerste dagen groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Annemiek

La Vie Parisienne: Het leven in Parijs. Geniet mee van mijn (hopelijk) avonturen in het sprookjesachtige Parijs. Hier ga ik viijf maanden studeren aan de Université Paris-Sorbonne. On y va!

Actief sinds 17 Sept. 2013
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 16119

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: